bike kill

BGD Photo Month, Julie Glassberg
Bike Kill – BGD Photo Month 2019

Bike Kill by Julie Glassberg- BGD Photo Month 2019
I happened to be at this parallel exhibit, so I share it,
wonderful work!

102 komma 5

Erneut grosse Distanzen die ich zurücklege. Diesmal West-Ost. Diesmal mit dem Zug. Wieder quer durch Europa. Kein Fotoprojekt weshalb ich diesmal aufgebrochen bin. Gerade deshalb scheint sich ständig eine Frage in meinem Kopf zu drehen: Was ist privat, was ist Kunst – in meinem Tun. Ist das private Kunst. Ist die Kunst privat. Alles trifft zu und doch immer wieder der Versuch der Trennung. Zu trennen was nicht zu trennen ist. Ich breche in einer privaten Angelegenheit auf. Ich breche auf um mir ein Bild zu machen, doch auch um ein Bild zu fotografieren. Genau eines. 102,5 Jahre später. Es hat mit meinem Grossvater zu tun, mit dem, den ich kannte, der mir sehr viel bedeutet.

Genau eine Foto möchte ich machen. Es werden mehrere werden, das geht gar nicht anders. Doch es geht um Eines. Wird es mir gelingen? Das sind die Fragen.

Ich habe ein Bild im Kopf. Und ich werde mit einem Bild zurückkommen. Die beiden Bilder werden verschieden sein. Dazwischen liegt die Reise.

Wahrsagerei

Gestern. Genau gestern war es so weit. Ich ging zu den Wahrsagern. Ich habe mir gestern die Zukunft voraussagen lassen!

Der Jahrmarkt ist in der Stadt, da muss ich hin. Eine Glaskugel. Eine Glaskugel rollt über eine Schiene ein System von Schienen. Beeindruckend arrangiert. Sie nimmt kosmische Energien auf, gibt Energien ab, rollt dadurch Spiralen, segelt durch die Luft, gurgelt durch Rohre, durchquert die Elemente. Das Pendel zeigt haargenau zum Erdmittelpunkt. Das Schicksal durchrollt ein Stäbchenlabyrinth.

Die Kugel hinterlasst eine Spur, so wie WIR auch. Ich bin Spurensucher unserer selbst. Das habe ich gemeinsam mit dem Wahrsager. Er lest aus der Spur der Kugel meine Zukunft. Ich lese aus den Spuren von UNS, jedoch lese ich die Gegenwart. Hier ein kurzer Moment der Überschneidung.

Der  Konstrukteur der Apparatur nimmt ein Blatt aus der Maschine, gibt es dem Wahrsager. Aus der Spur wird gelesen. Grossartig. Er lest mir vor, was nur er lesen kann: Die Zukunft bringt einen kreativen Fluss.

Wahrsager sind oft auch Künstler. In diesem Fall sind es Clemens Bauder und Gregor Graf. Noch zu besuchen am Urfahrmarkt bis 7. Mai 2017. Hinterlasst Eure Spur! Wir alle können daraus lesen.

Mille-feuille

Observing ground plots of our living that is ground plots of our being – is what I am doing. This is exciting, indeed. I do it by the means of patterns we created (WIR Series), a house we created (Corviale), a street we created (Europastrasse). May the projects have all the same motivation, it turns out that I find myself in the need of  different means to narrate them.

One thing gives the other and so appeared the Video. 80 hours in length. I found it to be the best way to grasp a structure being several thousand kilometres long – being still ungraspable.

As I keep reflecting ourselves, by delving into things, I am in the need to cover the complexity – a challenge. Therefore Europastrasse is puzzling me. The way of working things through is

literally a puzzle – put together piece by piece is the strategy. Making a mille-feuille. Every ‘feuille’ needs to be rolled out. Layer by layer it will arise to be a an entire cake.

Launching the Video at crossing Europe Film Festival was a very important step. It starts giving flavor to the whole, a whole which will not be finished for quite some time.

The images in the corviale book create a cloud through which the viewer will glimpse a piece of the entire building and therefore a glimpse of us [as society].  The approach in Europastrasse is to layer things by disrupting the media of narration. There was text, now there is video, more to come.

This is the state I am in right now. Baking the cake.

On a long and lonesome highway

Manchmal frage ich mich wieviel Energie habe ich für etwas gegeben. Wieviel ist geflossen. Ich möchte es einfach nur wissen.

Out there in the spotlight
You’re a million miles away
Every ounce of energy
You try to give away
As the sweat pours out your body
Like the music that you play
Later in the evening
As you lie awake in bed
With the echoes from the amplifiers
Ringin’ in your head

(Bob Seeger, Turn the Page)
(Übrigens eine der lyrischsten Darstellungen von E=mc^2)

Die Fahrt entlang der Europastrasse war extrem anstrengend. Fast Erwartungsgemäss. Dieses ‘fast’ erkläre ich ein andermal. Es hat nichts mit dem Englischen ‘fast’ zu tun.

Nun habe ich das Video Geschnitten. Tag für Tag sitze ich. Der Dieselmotor röhrt wie ein Ferrari, die Kurven sind eng. Kein Wunder, ich lege die Strecke meist mit 5-facher Geschwindigkeit zurück – am Schneideplatz. Sonst ist die Fülle des Materials nicht zu bewältigen. Es fühlt sich an wie ein Video Spiel, dass ich nun seit Wochen täglich spiele. Virtuelle Realitäten. Allerdings, sie waren einmal echt. Die Aufgabe: Vardø zu erreichen. Dass es keinen Unfall geben wird, weiss ich bereits. Ich war ja in der Realität dabei.

Ich schaue gebannt auf den Schirm meines Schneideplatzes. Ich sitze lediglich, doch hoch konzentriert. Meine Synapsen hüpfen, Verbindungen werden re-aktiviert, andere werden neu geknüpft. Emotionen sind da, ich habe die Textur ja selbst gewebt.

‘Later in the Evening, as I lie awake in Bed’ bin ich dann erschöpft, sehr erschöpft. Die Snyapsen pulsieren noch ein wenig. In diesem Augenblick würde ich gerne wissen, wieviel ‘ounces of Energy’, heute geflossen sind. Ich habe es ein weiteres mal unterschätzt. Es war ein weiteres mal wundervoll.

Bob Seger – Turn the Page

Download MP3: http://amzn.to/YfeIyu Bob Seger – Turn the Page

Source: www.youtube.com/watch?v=Fe7yOccqdxI

Behind the Scenes

The upcoming video will play dozens of hours. Of course. Getting from Crete all the way to Vardø in the very north takes time. Vanning all the material is a challenge and a fulfillment at the same time.

Since this is not an everyday task there is no experience I can base this on. Which software to use? Which does not crash on a 50 hours file. Usually you cut a 2 hours file, that is what most programs are optimized for.

I point out two pieces out of my software jewel Box. The first one is for organizing your stuff. Still one of the best programs to organize your Media files is Media Pro, now owned by Phase One. It lives a shadow live, which is a shame for a so very well thought through piece of code. Phase One does not seem to know what they are having with it. They bought it to integrate some features in their prime software.
Say you have a folder hierarchy on your storage system, containing several subfolders. Now you want to extract just the MP4s in just 3 mouseclicks? You create a new Catalog on the fly (importing does not empty your notebooks batteries, like other media tools do). Tell me how else this can be done in such elegance. This is just one example.

For cutting the video I decided to use ligthworks. It is a fully professional video cutting tool. The Kings Speech was done with it. The user interface is completely streamlined, so can start rather quick and improve on complexity later. It is straight forward.
And there is a reasonable  licensing model. Other companies would charge me a monthly subscription fee. Once I am moving on to my next (non-video) project I would still have to pay a few hundred Euro per year – just to be able to open my old files? That is not what I want to do, they call it plan.

Besides dealing with this in a very smart way, Lightworks is multi-platform as well. One day I will extend this blog by a ‘digital’ category. If I do, I will write about the importance of this.

For now I close this toolbox entry. I keep you updated on the progress of the “Europastrasse” video. Cheers.

Traveling the E75 again

So this is how I came into traveling the Europastrasse again. Of course not in reality, but at the cutting desk. Taking up the Video production means entering a new phase of the Project. Getting everything ready for the Crossing Europe Film Festival gives the timeline.

My aim is, to work all the video material through. This is the way I am traveling again. Uncountable hours on the road again, on the screen. It is more then just cutting a dozenfold of files together (actually more then 500 source video clips). I really ride it again.

And of course it moves me. It points to a very intense time. But, and that is the surprise, the pleasure is not in looking back. The pleasure lies in creating the new. That is a remarkable self-observation.

And there is still a way to go.